Internetowa aukcja, czyli model biznesu, dzięki któremu w serwisie internetowym mogą odbywać się transakcje oparte na licytacji przedmiotów czy usług. Jest to jeden z przypadków relacji klient-klient, zwany w języku biznesu jako C2C. Transakcje kupna- sprzedaży mają charakter bazarowo-aukcyjny, gdzie kupi ten, kto da najwyższą cenę. Pionierem tego typu e-biznesu był eBay.com. Na polskim rynku aukcji internetowych najpopularniejszy jest serwis aukcyjny Allegro.pl. Charakteryzując rodzaje aukcji możemy wymienić aukcje angielskie, gdzie podbijanie ceny wyjściowej odbywa się przez osoby licytujące, a zakończenie aukcji następuje po przekroczeniu ceny minimalnej. Inna formą aukcji są aukcje holenderskie, gdzie wystawiający przedmiot na aukcji podaje cenę wywoławczą- najwyższą i cenę minimalną. Uczestnicy aukcji podają tylko raz swoją cenę, a wygrywa ten kto podał cenę najwyższa przekraczająca cenę minimalną. Aukcje mogą być pojedyncze, kiedy na licytację zostaje wystawiony jeden przedmiot lub wielokrotne, gdy wystawionych zostaje kilka tych samych przedmiotów. W serwisach aukcyjnych spotykamy również aukcje odwrócone. Są one wówczas, gdy sprzedający wystawia na aukcje przedmiot, który kupujący chce nabyć. Umawiają się wcześniej droga telefoniczną lub mailowa. Serwis aukcyjny jest metoda prowadzenia e-biznesu, gdzie zarabia się na prowizjach płaconych przez osoby wystawiające przedmioty czy usługi na licytację.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Leave a Reply